Kvitton

Jag sorterade ut kvitton från min plånbok idag. Där fanns bankomatdrag från i juni (!). Den var rätt tjock om jag säger så. Skönt att sortera lite bland grejerna. Och intressant att se vad man gjort de senaste månaderna. Det var en hel del jag hade glömt bort att jag köpt. Och vad mycket saker jag köpt, jag som brukar skryta om att jag har så bra hand med min hushållsbudget. Det har jag visserligen också, jag förstår mig inte folk som alltid ligger på minus på kontot i slutet av månaden. Det har jag aldrig gjort och då har jag ändå inte mycket till inkomst. Det handlar väl om prioriteringar så klart men jag samlar hellre pengar på hög än har "kul" en helg för att  sen leva på majs och nudlar i slutet av månaden. Majs på burk för förresten. Så himla äckligt. Min pappa gav mig ett fyrpack för några månader sen (varför pappa varför!?) och det står oöppnat i skafferiet. Jag kan inte med att slänga mat så jag vet inte vad jag ska göra med det. Någon som vill ha lite majs?

Jag tror att min tendens att inte konsumera så mycket onödigt så som mina kompisar gör har att göra med att jag faktiskt inte tar för givet att jag alltid kommer ha pengar.  Vem vet vad som kommer hända med i livet. Något oförutsett kan hända och man står där barskrapad på gatan, typ. Jag vet inte varför jag känner så, de flesta uppvuxna i ett medelklasshem i Sverige är nog rätt trygga av sig. Man tar för givet att vi alltid kommer ha det lika bra som nu. Det är inte jag så övertygad om. Samtidigt är det bra att inte konsumera för mycket med tanke på miljön, när det gäller det kan jag ändå ha rätt dåligt samvete för allt onödigt "slit och släng" som jag köper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0