Landet nästa

Jag har fått mina biljetter till ESC idag! Wee, jag ser verkligen fram emot det, nu känns det verkligt! Och så har jag bestämt att jag ska åka till landet på söndag, har redan varit i kontakt med en person som ska skjutsa mig från Kragujevac (en stad i centrala Serbien) till byn där vi har hus. Jag kommer bara stanna över dagen så slipper jag ordna sovplats, att sova ensam i det lilla huset har jag ingen lust med. Det är väldigt mörkt runtomkring, knappt någon belysning alls. Hoppas bara att det blir fint väder så att jag kan ta en massa bilder för det är verkligen en fantastiskt vacker plats, som jag gärna skulle vilja dela med mig av på bloggen.

Vad som är fantastiskt (det beror så klart på hur man ser det) är att nästan inget händer där år från år, visserligen har de flesta traktor men det händer att man får se folk använda häst och vagn också. I övrigt så sköter de flesta sina småjordbruk så som deras anfäder gjort generationer innan. Ur ekonomisk synvinkel är det kanske inte så bra att utvecklingen inte kommit längre, men ur miljösynpunkt är det bättre. Det är förresten inte bara som jag säger, min morbror har doktorerat i ämnet och hans avhandling handlade om det (typ).

Jag kan se det lite ur en romantisk synvinkel också, jag tycker det är fascinerande att få bevittna gamla traditioner som ännu inte dött ut. Dock så kommer det kanske göra det framöver då yngre generationer inte alltid är så intresserade av att sköta jordbruket, och på många håll är det fortfarande gamlingarna som jobbar på fältet. Om ungdomarna har möjlighet att åka till någon stad för att studera gör de nog det. Alla har inte råd dock, och Serbien är fortfarande ett fattigt land. Det är inte urbaniserat på samma sätt som Sverige och Västeuropa, ungdomar boende i Belgrad har mycket bättre möjlighet för högre studier än de som kommer från landet.

Kommentarer
Postat av: anna

vad härligt med landet! jag förstår dig, jag hade då inte vågat sova själv sådär hehe är grymt mörkrädd.

2008-04-24 @ 19:42:28
URL: http://addspirit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0