Zagreb

Okej, då ska jag då berätta om min resa. Egentligen har det väl inte hänt nåt direkt spännande utan jag var mest med min gamla faster och hjälpte henne med hushållssysslor. Hon är 83 år och riktigt svag (dessutom nästan blind) men bor ändå ensam i egen lägenhet. Jag har tvättat fönster och gardiner för trots att hon är praktiskt taget blind märker hon när det inte är helt rent. Jag är verkligen imponerad över hur mycket hon klarar själv, hon får mat varje dag men utöver det får hon klara sig på egen hand. Hon rör sig hur långsamt som helst och ändå ser hon till att ha det rent omkring sig. Det är starkt gjort det.

Men hon är väldigt ensam så hon var verkligen överlycklig över att få besök. Vi pratade mycket om hur det var förr och jag frågade en hel del om min farmor (hennes syster) som jag tyvärr aldrig lärde känna då jag inte kunde prata serbiska medan hon levde. Jag försökte skriva ner så mycket som möjligt av vårt samtal även om jag inte förstår eller kan få med allt. Min gammelfaster bodde bland annat två år i Tyskland under andra världskriget (hon jobbade i fabrik) för att sedan fly därifrån när bombregnet blev för omfattande. Överhuvudtaget så har hon levt ett spännande liv och det är intressant att höra henne berätta om det. Jag hoppas att det inte var sista gången jag träffade henne men det kan mycket väl vara så att det var det, för hon är rätt dålig tyvärr.

Jag återkommer senare med bilder från Zagreb för min kamera håller på att ladda för tillfället. Zagreb är en fin stad men känns mer som en småstad om jag jämför med Belgrad.

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Oj jag kan tänka mig att det var spännande att höra henne berätta. Tänk så mycket man hinner uppleva när man lever så länge.

2008-04-15 @ 15:08:50
URL: http://makane.webblogg.se
Postat av: anna

dte låter verkligen spännande! det går ju inte att fatta vad de som var med under kriget vart med om. så obehagligt.

låter som du har haft det bra iaf, skönt det :)

2008-04-15 @ 22:24:32
URL: http://addspirit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0