Belle epoque

Sista filmen (som jag vet om i alla fall) på filmfestivalen är avklarad. Denna bosnisk/serbiska film tog 17 år att slutföra men att döma av filmen verkar nästan allt ha spelats in kring 1990 då arbetet med filmen började. Jag gillade den verkligen men jag är ändå inte helt säker på att det var en bra film. Allting utspelade sig under tiden innan skottet i Sarajevo 1914 och filmen var på sätt och vis en hyllning till äldre tiders filmkonst. Det var nåt gammalmodigt över den, vad gäller fotot, skådespeleri och stämning. Det passar ju bra när det är kostymfilm det handlar om, en genre jag brukar svälja med hull och hår. Gud, vilka vackra kläder de hade. Vill ha! Nu är jag rätt intresserad av Jugoslaviens historia så jag kan tänka mig att det höjde upplevelsen för min del. Den var dock emellanåt rätt seg och de hade gott kunnat korta ner den lite. Men summa kardemumma, så är jag glad att jag såg den.

Varför visar de film på Aftonstjärnan egentligen? Gud, vad vi velade runt där på Lindholmen, inte lätt att hitta alls trots eniros vägbeskrivning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0