Klass 9A

Jag tittade på SVT-serien klass 9A för en stund sedan. Det är intressant men samtidigt känner jag mig lite tveksam till konceptet. Man lämnar ju ut dessa ungdomar i en dokusåpa i princip där det gäller att lyckas med målet, att bli topp 3 i Sverige. Jag stör mig på berättarrösten (skådespelaren Leif Andréen) som generaliserande berättar om hur den svenska skolan de senaste åren har försämrats. Hmm, det kan inte bero på de nedskärningar som gjordes under 90-talet och som den offentliga sektorn fortfarande lider av? Lärarna orkar kanske inte med allt för många elever som är stökiga där inga speciallärare anställs om det så behövs? Visst är det hemskt att elever presterar allt sämre, men debatten om skolan blir lätt så ensidig. För att inte tala om de politiker som tror hårdare tag är lösningen på allt.

Klass 9A är ett intressant program men frågan är vad de vill säga. Vem är egentligen skyldig till att dessa elever underpresterar? Jag kan bara tala för mig själv som visserligen alltid hade lätt för mig i skolan men jag hade förmodligen inte haft det om jag inte hade haft med mig det hemifrån. Det är en väldig skillnad om man kommer från ett studievant hem där läsning uppmuntras eller om föräldrarna är analfabeter (för att hårdra det hela lite).

De gamla lärarna som fått ge plats åt "experterna" blir ju verkligen underkända i och med det här projektet. Det ska bli intressant att se om projektet med de nya lärarna lyckas, än så länge ser det riktigt mörkt ut. Att inte veta i vilket land London ligger i liksom. Herregud, då kan man inte ha lärt sig mycket i skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0