Fucking jävla västtrafik!

Nä, jag kanske inte ska vara för hård mot dem. De har trots allt sänkt priserna (och sen höjt dem igen) men busslinjerna här ute är verkligen under all kritik. Grejen är att det har blivit mycket sämre, för några år sedan gick det fler bussar oftare. Ikväll när jag skulle in till stan för en film på filmfestivalen råkade jag missa den enda buss som jag skulle kunna åka in till stan med. Det är extremt olikt mig att missa en buss för jag brukar vara sjukligt förtidig till allting. Men idag missbedömde jag tiden. Det ordnade sig för jag sprang till en annan hållplats och hann till filmen i sista sekund. Sedan när jag skulle hem fick jag först stå och frysa en lång stund för att sen behöva gå en lång sträcka för att komma hem då bussarna går så dåligt. Jag vet att en del områden har fått bättre bussförbindelser efter olika omläggningar men här har det verkligen blivit sämre. Egentligen hatar jag inte västtrafik men jag kunde inte komma på någon bra rubrik och ville ha något kraftfullt, så jag överdrev lite.
 
Filmen jag såg var en dokumentär om Slobodan Milosevic (eller snarare rättegångarna mot honom). Helt klart intressant men för den som ville lära sig något om krigen i forna Jugoslavien under 90-talet tror jag inte får någon heltäckande bild. Den här filmen var nog intressantare och bättre om man redan är lite insatt i konflikten. Å andra sidan är Jugoslaviens kollaps väldigt komplex och det finns inga enkla svar. Jag kan tycka att den här dokumentären hade vunnit på att vara mer komplicerad. Nu var det lite en ensidig bild av de personer som portätterades. Därmed inte sagt att jag stöttar Milosevic eller de brott som begick i hans namn. Det kan vara lite känsligt när man säger att man har serbiskt ursprung. Jag är trött på att man ska behöva ta avstånd från vidrigheter när det så klart är självklart. Men samtidigt har mediabilden (inte minst här i Sverige) ofta pekat på Milosevic som den som startade krigen. och det var mer kompext än så. Men om det skulle man kunna skriva en bok om och det tänker jag inte göra här (inte att jag är någon expert på ämnet men det intresserar mig och jag inser ju mer jag läser om det att det inte finns några tydliga svar).  De visade förresten bilder från massakern i Srebrenica 1995 och det är verkligen ohyggligt att se människor skjutas och man vet att det inte är fiktion. Det är så att man ryser i varenda ben i kroppen.  

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Västtrafik kan reta gallfeber på en. Och inte nog med att det är förseningar och inställda turer jämt och ständigt, de höjer priserna också. 62,5 för lösa kuponger Kungsbacka - Göteborg. Skamligt. En 50-lapp var väl alldeles lagom?! Usch.

2008-01-31 @ 08:18:16
URL: http://makane.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0