Radovan Karadzic är funnen

Jag glömde att skriva det förut. Det är ju värsta stora nyheten från Serbien som kommit ut i världspressen idag. Bosnienserbernas forne politiske ledare Radovan Karadzic, som står åtalad för krigsförbrytelser i Bosnienkriget 1992-95, har levt under falsk identitet i Belgrad under flera år. Han har jobbat som läkare på en privat klinik för alternativ medicin och har t o m deltagit i hälsokonferenser! Det är så jävla absurt, jag hade ju kunnat haft honom som läkare om jag besökt den kliniken. Eller sett honom på gatan, men han hade ju odlat skägg så det hade knappast varit lätt att känna igen honom. Men ändå.

Jag är definitivt glad över att han åkt fast. Bara 13 år för sent. Förutom det mest uppenbara att en krigsförbrytare inte ska få gå ute fri ute på gatorna så känns det väldigt positivt för Serbiens vara eller icke vara i EU. Visserligen är inte alls Kosovofrågan löst för Serbien och EU står långt ifrån varandra i den frågan, men nu är i alla fall ett av de krav som EU hade på Serbien avklarat. Ratko Mladic är ju fortfarande på fri fot, men han kanske också åker fast snart. Eller inte, hur ska jag eller någon annan veta det? Om han gör det så kommer det säkert väcka känslor i Serbien då Mladic anses som en krigshjälte av vissa (inte alla dock, tack och lov), mer än vad Karadzic gör som framförallt uppskattas bland extremnationalister.

Jag läste lite kommentarer på you tube efter att ha kollat på serbiska nyhetsreportage där någon serb skrev att "Jävla B92 (serbisk liberal nyhetskanal) , ni skriver aldrig något om sanktionerna mot Serbien under 90-talet". Men herregud, jag vet inte ens vad jag ska börja någonstans. Kom över den där jävla bitterheten över sanktionerna någon gång. Jag gillade inte heller att Serbien straffades kollektivt men det är skillnad på krig och sanktioner. Radovan Karadzic är åtalad för krigsförbrytelser och är anklagad för att stå som ansvarig för tusentals människors liv. Det är mycket värre än sanktioner som för länge sedan avsbrutits. Att jag ska behöva skriva det i detta påhittade samtal (jag orkar inte kommentera på you tube för då måste jag bli medlem och det orkar jag inte). Jag är så jäkla trött på den inställningen hos vissa människor i Serbien. "Åh ,det är så synd om oss, hela världen (Nej Väst) är emot oss stackars små serber som förlorat mest i hela världshistorien". Näe, nu får ni faktiskt sluta vara fast i den jävla bitterheten och börja tänka själva istället.

Kommentarer
Postat av: nadin

radovan karadzic, KRIGSHJÄLTE

2008-10-26 @ 12:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0