Dags för blaha, blaha igen

För några sekunder sedan raderade jag ett långt inlägg som handlade om huruvida jag är en smart person eller inte. Men jag tyckte inte att jag hade något smart resonemang så jag tog bort det! Det är faktiskt en ganska fånig diskussion till att börja med. Jag är ju den jag är och jag ska inte behöva jämföra mig med andra hela tiden. Dessutom finns det olika förklaringar till varför jag tänker (eller inte tänker) som jag gör i olika sammanghang. Problemet är att andra personer i dessa sammanghang inte alltid vet om detta. Men vad fan, jag borde verkligen sluta tänka på vad andra tänker om mig hela tiden. Förmodligen tänker de mest på sig själva ändå. Det är väl mitt dåliga sjävförtroende som spökar. Skolstarten närmar sig och jag blir alltmer osäker på om jag kommer klara av det eller inte. Så därför tänker jag mycket på sånt just nu. Och slösar en massa energi på negativa tankar. Ja, ja, ja. 

Något jag tycker är negativt med internet är att ogenomtänka kommentarer och liknande finns kvar  där för all evighet. Eller ja, om man inte raderar det förstås. I verkliga livet kan man ju alltid hoppas på att folk glömmer vad man sagt. Ofta tror jag att de gör det också. Jag glömmer sällan korkade saker jag sagt eller gjort. Minnen brukar komma tillbaka till mig i vågor. "Ånej, jag kan inte fatta att jag sa det till den personen. Han/Hon måste ju tänka att jag är en fullkomlig idiot!" kan jag vakna mitt i natten och tänka. Jo, jag vet att det förmodligen inte är något unikt med det och att de flesta andra också tänker så här ibland. Men jag tänker verkligen på sånt här jämt. Gör alla andra det också? Nu vet jag precis vad min mamma skulle sagt om vi haft en diskussion om det här. Hon skulle sagt " Men tänker du så mycket på vad andra sagt eller gjort  när de gjort något dumt eller korkat?". Svaret är, inte lika mycket som när det gäller mig själv. Men ja, jag iaktar vad andra gör, tycker och tänker väldigt mycket. Och värderar sedan vad jag tycker om det. Jag önskar att jag kunde vara mer öppen som person och mindre dömmande, både när det gäller mig själv och andra. Men det är inte så jävla lätt.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Copy+paste :/ Kan säga att jag helst undviker ord med aaaaaaaa



Oroa dig inte så mycket för skolan redan, du har ingen aning om hur det kommer bli. Passa på att njut av dina sista lediga veckor istället - vem vet när du kommer kunna vara helledig igen? kram

2008-07-30 @ 22:45:10
URL: http://pyggme.blogspot.com
Postat av: Magdalena

Hej Maja. Nu är jag tillbaka bloggvärlden igen. För hur länge vet jag inte, men förhoppningsvis ska bredbandet samarbeta bättre nu. :)



Hmm. Jag tänker alldeles för mycket innan jag pratar så jag ångrar sällan saker jag faktiskt sagt. Snarare saker jag inte sagt.



Nu ska jag läsa andra av dina inlägg som jag missat.



KRAM

2008-07-30 @ 23:12:54
URL: http://makane-m.blogspot.com
Postat av: Magdalena

Greek är verkligen sevärd. Jag föll som en fura för den. Ja det är verkligen mycket att se i höst. Ska bli alldeles fullkomligt fantastiskt!

2008-08-01 @ 18:22:31
URL: http://makane-m.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0