Okända släktingar - trevligt!

Jag har varit och fikat med en syssling jag aldrig tidigare träffat. Min pappa och hennes pappa var också med (de är kusiner, uppenbarligen). Det var riktigt trevligt faktiskt och jag känner mig nästan lite trött efter att ha pratat serbiska i flera timmar. Men jag börjar komma in i det nu, vissa tankar är t o m på serbiska. Hon, min syssling är jurist och jobbar med någon statlig organisation och eventuellt kan hon hjälpa mig hitta någon kontakt så att jag kan börja jobba som volontär för någon hjälporganisation. Men det är bara eventuellt, jag tänker inte ta ut något i förskott. I morgon ska jag ringa till svenska ambassaden och fråga om de skulle kunna hjälpa mig. Jag är rätt nervös för det, är rädd att de ska tycka att jag ringer och stör.

Om det inte går att ordna nåt jobb eller liknande får jag väl börja skriva lite artiklar om Serbien eller nåt. Jag kan intervjua folk och skriva om dagens politiska situation (att jag inte är överdrivet insatt  i frågan väljer jag att blunda för nu), inte för att jag tror det skulle bli publicerat i någon svensk tidning men jag skulle kunna publicera det här på bloggen i alla fall. Det skulle vara en bra skrivövning för mig som drömmer om att bli journalist. Dessutom ska jag sätta upp en lapp på universitet utanför institutionen för skandinaviska språk. Jag kan erbjuda konversationshjälp för de studenter som läser svenska i utbyte mot att de hjälper till med mina konversationskunskaper i serbiska. Nåt ska jag väl kunna hitta på, det tror jag nog.

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Har knappt varit på nätet på hela helgen så det är massor att läsa ikapp. :)

Nej, jag vet verkligen inte angående brevbärarjobbet. Jag har det ju bra nu också. Det var en jobbig dag i fredags, och jag undrar ibland om jag tycker det här är så mycket roligare när det tar så mycket tid och pengar...

Finnen är på bortgång nu. Seg som tusan har den varit, men nu är den i skapligt skick. ;) Inte provat något alls på den faktiskt. Men jag ska komma ihåg dina tips nästa gång de dyker upp.

Jag tror inte alls att de kommer tycka att du ringer och stör. Men jag håller med dig. Det är jobbigt att ringa den typen av samtal.

2008-03-03 @ 10:14:17
URL: http://makane.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0